Vasa Sport biedt vanaf deze zomer echte eMTB-reizen aan en heeft daarvoor twee Cubes Stereo Hybrid 140 HPC Race aangeschaft. De eMTB is in Nederland nog niet zo’n rage als in de Alpen en daarom laten we een paar Vasa Sport testers over deze fiets aan het woord. In dit tweede artikel Sidney, de ontwerper van de meeste Alpenreizen.
Al op een eMTB toen je je nog schaamde voor de motor
Om ieder jaar weer nieuwe reizen te kunnen ontwerpen verken ik duizenden kilometers en dat gaat natuurlijk het best op een eMTB. Dan is het ook niet zo erg om eens wat hoogtemeters “voor niks” te rijden. De eerste keer, dat ik een eMTB mee had was op verkenning voor de Giro Stelvio. Die reis stond in 2014 voor het eerst op het programma, dus dat moet in 2013 zijn geweest. In die tijd leende ik nog een eMTB bij een bevriende fietsenwinkel dicht bij mijn woonplaats in Oostenrijk. Twee dingen kan ik me daar nog goed van herinneren. Toen Rick foto’s van me maakte, zorgde ik ervoor dat de motor net achter een steen of graspol verdween, want dat ik op een eBike zat mocht niet algemeen bekend worden :-) Het tweede was dat ik zo’n pijn in mijn achterwerk kreeg. Dat kwam omdat die leenfiets een hardtail was. Op de eMTB gaat het allemaal wat sneller, ook op een stijgend “hobbelpad”. Ik ga relatief weinig uit het zadel, dus dat resulteerde in extra zadelpijn.
Mijn eerste tip
Ondertussen rijdt ik al heel lang op mijn Ghost Teru Full Suspension met 160 mm veerweg en sinds kort op de Cube 140 HPC Race, een full suspension met 140 mm veerweg. Bij de verkenning van de Sierra Nevada kon ik mijn eigen fiets niet mee in het vliegtuig en moest ik dus weer eens een eMTB huren, helaas weer een hardtail. Het gevolg was wederom zadelpijn.
Dus mijn eerst tip als je een eMTB wilt kopen of huren voor ritten in de bergen: neem een fullsuspension met behoorlijk veel (vanaf 140 mm) veerweg. Voor het gewicht hoef je het niet te laten, want met de motor erbij maakt het niet zo veel uit of de fiets nu 22 of 26 kg weegt. Naast minder zadelpijn brengt een fullsuspension nog meer voordelen. Omhoog heb je ook op een ruige ondergrond veel meer tractie en dalen over technische paadjes gaat natuurlijk veel makkelijker.
Genieten tijdens de verkenning van de Giro Slovenia
Omdat ik in Oostenrijk woon kon ik in oktober en november 2020 ondanks Corona nog naar Slovenië en heb toen de Giro Slovenia bij elkaar gefietst. Mijn Ghost moest in de reparatie en ter vervanging kreeg ik een lichtblauwe Cube Stereo Hybrid 140 HPC Race mee. Dat kwam goed uit, want we stonden op het punt om dat model bij de Cube Store Leersum te bestellen. Tijdens mijn verkenningstochten kon ik ‘m zo fijn testen. Deze fiets rijdt en zit geweldig. Daar zorgen de geometrie, de dikke banden, de 140 mm veerweg voor en achter en de nieuwe kleine Bosch motor met PowerTube 625 accu wel voor. Met mijn Ghost nam ik altijd een 2e accu in mijn rugzak mee, maar met deze grote accu, die heel mooi in de onderbuis “opgeborgen” zit haal je als je zuinig rijdt (in de ECO of TOUR-stand) bijna 2000 hoogtemeters.
Je moet wel zelf trappen!
De motor werkt alleen als je zelf trapt en ondersteunt niet meer als je harder dan 25 km/h gaat. Het is dus echt geen brommer of Spartamet. Ik kan van een rit op een eMTB net zo moe worden en dezelfde hartslag halen als op mijn gewone MTB.
Twee categorieën eMTBers
Ik woon in Oostenrijk en daar is ondertussen bijna elke tweede MTB een eBike. Als je de eMTBers goed bekijkt zie je duidelijk 2 categorieën. De categorie waar de meeste Laaglanders aan denken is die van de fietsers, waarvoor normaal gesproken de klimmen hier te lang en te zwaar zijn. Met de eMTB komen die nu op plaatsen, waar ze vroeger niet konden komen. Maar dat betekent, dat ze dan ook weer omlaag moeten en dat levert nogal eens problemen. Ze krijgen vaak te veel snelheid en remmen verkeerd.
Extra power omhoog en meer genieten van de downhills
De tweede categorie, waartoe ik ook behoor, gebruikt het extra vermogen van de eMTB vooral om sneller en gemakkelijker te klimmen om daarna extra te genieten van de technische afdalingen en paden op hoogte. Net zoiets als het liftgebruik bij onze Panorama-reizen dus. Zo kunnen sportieve mountainbikers, die niet (meer) zo heel sterk zijn, bijvoorbeeld door de leeftijd, nog geweldig genieten. Waar geen liften zijn gebruiken Enduro-rijders en downhillers ook vaak een eMTB om boven te komen.
Eco of turbo?
De eerste categorie gebruikt vaak de turbo-stand. Je kunt die eBikers makkelijk herkennen. Ze zitten meestal erg rechtop, trappen een zeer lage frequentie en gaan toch erg hard omhoog. Daarvoor gebruiken ze dan de turbo-stand. De “sportieve” categorie zit net zo op de eMTB als de sportieve mountainbiker, heeft een hoge trapfrequentie en rijdt in de Eco of Tour stand. Met de eerste generaties mountainbikes was dat laatste nog onmogelijk. Die hadden een zodanig zwaar verzet, dat je bij de klimmen niet meer terug kon schakelen en om te kunnen blijven fietsen wel gedwongen was om naar een hogere stand te gaan. De huidige generatie, dus ook mijn Cube Stereo Hybrid heeft voor een klein tandwiel en achter een 50 of 51 tands blad net als bij de moderne gewone mountainbikes.
Beide categoriën eMTBers welkom bij Vasa Sport
Voor beide categorieën eMTBers hebben we clinics en reizen. De niveau’s heten dan eMTB groen en eMTB rood. Hier vind je daarover meer informatie.
Wat doe je zelf het liefst?
wordt mij wel eens gevraagd? Fietsen op de eMTB of op een “gewone” zonder motor? Dat is een gelijkspelletje. Mijn twee favoriete bezigheden in de zomer zijn tracks verkennen voor nieuwe reizen en een groep mountainbikers als gids/reisleider begeleiden. Het eerste gaat het beste op mijn eMTB. Gidsen van Nederlanders en Belgen kan nu alleen nog maar op de mountainbike zonder motor. Lekker samen afzien, want de eMTB is voor de meesten nog not done. Maar als er net als in de Alpenlanden veel gaan overstappen op een eMTB verandert dat vast nog een keer. Of ik dan weer ga verkennen op de gewone mountainbike valt nog te bezien :-)
Ik kan iedereen aanraden het eens te proberen. In de Alpenlanden is het makkelijker een eMTB te huren dan een gewone!
Ja, ik wil mee met een eMTB reis
De eMTB is in Nederland nog niet zo’n rage als in de Alpen en daarom laten we een paar Vasa Sport testers over deze fiets aan het woord. Lees in het eerste artikel onze “fiets” expert Machiel.